ویکی بیبی

مجله تخصصی بیبی پرو(فروشگاه آنلاین سیسمونی اسباب بازی)
  • ویکی بیبی

    مجله تخصصی بیبی پرو(فروشگاه آنلاین سیسمونی اسباب بازی)

مشخصات بلاگ

امروز تکنولوژی فرصتی را فراهم آورده است تا با استفاده از امکانات آن، ضمن صرفه جویی در وقت، زمان بیشتری را به با هم بودن اختصاص دهیم. داشتن وقت بیشتر برای گذراندن کنار عزیزانمان و به خصوص فرزندان دلبندمان، می تواند یکی از چند منفعت خرید اینترنتی باشد. فروشگاه اینترنتی بیبی پرو در راستای این ارزش بی نظیر، در جهت کاهش نگرانی های مادران و فراهم آوردن فضایی مناسب برای جست و جو و انتخاب کالاهای مورد نیاز آنان، ایجاد شد.

بیبی پرو؛ مهربان مثل مادر

بیبی پرو یک فروشگاه اینترنتی محصولات مادر و کودک است که با نگاهی مادرانه و با در نظر گرفتن نیازهای مادر باردار از اولین ماه های بارداری تا پس از زایمان و در زمان پرورش فرزندش، همراه و هم گام با او به برطرف کردن نیازهای مادر و فرزندش می پردازد. در این راستا بیبی پرو یک سبد محصولی گسترده برای مادران و کودکان دلبندشان در نظر گرفته است. این سبد شامل این موارد است: محصولات مراقبت های بهداشتی (تمامی وسایل مورد نیاز برای تعویض کودک، محصولات مربوط به شستشو در حمام، وسایل بهداشت پوست-مو، دهان-دندان و البسه)، انواع لباس کودک و نوزاد (لباس دخترانه، پسرانه و لباس نوزاد)، انواع لوازم غذاخوری، بازی و سرگرمی های متناسب با سنین مختلف نوزاد و کودک، محصولات و لوازم ایمنی و مراقبت، ملزومات خواب کودک، محصولات مرتبط با گردش و سفر (ساک حمل کودک، کالسکه و کریر، صندلی ماشین، آغوشی و ساک لوازم) و مایحتاج مادر.

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۵:۲۲ ب.ظ

تشخیص نشانه های درد زایمان

نشانه های درد زایمان کدامند؟
اطمینان نداشتن از زمان واقعی و تشخیص درد زایمان تا حدودی متداول است. سیسمونی حتی خانمی که زایمان سوم یا چهارمش است، از زمان دقیق وضع حمل خود مطمئن نیست. اطلاعات این مقاله به شما کمک می کند که نشانه های درد زایمان و در نتیجه وقت آن را بهتر تشخیص بدهید (با وجود این ممکن است چند بار به پزشک خود زنگ بزنید یا به بیمارستان مراجعه کنید به خیال اینکه وقت زایمان تان رسیده است).

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

 

با وجود پیشرفت های باورنکردنی در عرصه های علمی و پزشکی، هیچ کس واقعاً نمی داند که چه چیز موجب شروع درد زایمان و وضع حمل می شود. سیسمونی زایمان ممکن است در نتیجه ی مجموعه ای از محرک هایی باشد که در بدن مادر، نوزاد و جفت به وقوع می پیوندد یا ممکن است در نتیجه ی افزایش سطح مواد استروئید بدن مادر یا دیگر مواد بیوشیمیایی باشد که در بدن جنین شروع می شود. سیسمونی از آنجایی که دقیقا نمی دانیم درد زایمان چگونه شروع می شود، در نتیجه نمی توانیم زمان دقیق آن را تعیین کنیم.

چه وقت درد زایمان واقعی است؟
گاهی ممکن است برخی علائم اولیه و زود هنگام زایمان، قبل از رسیدن موعد واقعی آن آغاز شود، این بدان معنا نیست که شما در شرف وضع حمل هستید، بلکه یعنی در چند روز یا چند هفته ی آینده زایمان خواهید کرد. سیسمونی برخی خانم ها ممکن است علائم مشابه زایمان را چند روز یا چند هفته قبل از زایمان تجربه کنند، اما برخی دیگر فقط چند ساعتی قبل از زایمان این درد و علائم را خواهند داشت. آمادگی و رفتن برای زایمان، معمولا آن قدر در سریال های کمدی یا بازاری نشان داده می شود نمایشی و شورانگیز نیست. زنان باردار معمولا به ندرت وقت کافی پیدا می کنند تا قبل از زایمان برای رفتن به بیمارستان آماده شوند و همه چیز خیلی سریع اتفاق می افتد.

اگر فکر کنیم واقعاً دردهای زایمان تان شروع شد است، فورا به بیمارستان نروید، ابتدا با پزشکتان یا بخش زایمان بیمارستان تماس بگیرید و پس از کسب اطمینان از واقعی بودن علائم به بیمارستان مراجعه کنید.

 

شناسایی و توجه به تغییرات قبل از آغاز زایمان
با نزدیک شدن به پایان دوره ی بارداری و زمان زایمان، ممکن است متوجه تغییرات خاصی در بدن خود شوید، امکان دارد تمامی این تغییرات را حس کنید و ببینید یا شاید متوجه هیچ کدام نشوید. گاهی اوقات این تغییرات از هفته ها قبل یا فقط چند روز مانده به زایمان آغاز می شوند.

نمایش خونی: این نام یک فیلم هالیوودی نیست، بلکه منظور ما از دیده شدن خون این است که در نتیجه ی تغییراتی که در لگن اتفاق می افتد، ممکن است ترشحاتی همراه با کمی خون از واژن خارج شود. سیسمونی این خونابه ها از مویرگ های کوچک پاره شده ی دهانه ی رحم بیرون می آیند.
اسهال: معمولاً چند روز قبل از موعد زایمان، بدن ماده ای معروف به پروستاگلاندین ترشح می کند که این مواد به افزایش انقباضات رحمی کمک می کنند و ممکن است موجب اسهال شوند.
پایین افتادن و جا گرفتن جنینجنین اغلب، چند هفته قبل از زایمان به سمت داخل لگن پایین می آید و سرش در آنجا جاگیر می شود، به خصوص در خانم هایی که برای اولین بار بچه دار می شوند. سیسمونی به این ترتیب فشار بیشتری را بر لگن و به ویژه واژن خود احساس می کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که تمام رحم تان پایین تر از شکم قرار گرفته و در نتیجه احساس راحتی بیشتری می کنید و می توانید بهتر نفس بکشید. به علاوه ممکن است بیشتر به دستشویی بروید، زیرا سر نوزاد به سمت مثانه تان کشیده شده و به آن فشار می آورد.
افزایش انقباضات براکستون هیکس: ممکن است متوجه افزایش شدت و تناوب انقباضات براکستون هیکس شوید. سیسمونی این انقباضات ممکن است تا حدی ناراحت کننده باشند، حتی اگر شدت و تعداد دفعات شان بیشتر نشود. بعضی خانم ها حتی چند هفته قبل از زایمان دچار انقباضات بسیار شدید براکستون هیکس می شوند.
خروج ترشحات: گاهی ممکن است ترشحات غلیظی که به ترشحات مخاطی معروف اند از واژن خارج شوند. سیسمونی در طول بارداری مواد دهانه ی رحم را مسدود می کنند و از رحم در برابر عفونت محافظت می کنند. زمانی که دهانه ی رحم شروع به شل شدن و باز شدن (افاسه) می کند تا برای وضع حمل آماده شود، این مواد به تدریج به بیرون ترشح می شوند.
مادران باردار می پرسند …
پرسش: “ما هرگز انقباضات و دردهای زایمان را تجربه نکرده ایم، پس چطور از درد و انقباض واقعی قبل از زایمان آگاه باشیم؟”

پاسخ: یک انقباض زمانی اتفاق می افتد که عضله ی رحم سفت شود و نوزاد را به سمت دهانه رحم هل دهد. سیسمونی معمولا این انقباضات دردناک و ناراحت کننده هستند و اغلب به راحتی می توان تشخیص داد و اشتباه گرفته نمی شوند. اما بسیاری از خانم ها نگران اند که نتوانند این انقباضات و دردها را تشخیص دهند. به کمک ترفندی ساده می توانید یک رحم منقبض شده را تشخیص دهید، به این ترتیب که با نوک انگشت خود ابتدا لپ و بعد پیشانی خود را لمس کنید. سپس قسمت بالا یا همان سر شکم خود را فشار دهید و لمس کنید تا بدین ترتیب بتوانید راس رحم خود را حس کنید. سیسمونی اگر سر رحم مثل لپ هایتان نرم و شل بود پس رحم در حالت انقباض نیست، اما اگر مثل پیشانی تان سفت بود پس رحم در حالت انقباض و شروع دردها و انقباضات زایمانی است. به علاوه از همین آزمایش برای تشخیص انقباضات زایمان زودرس نیز می توان استفاده کرد.

 

تشخیص درد واقعی زایمان از دردهای کاذب
همیشه تشخیص علائم زایمان واقعی آسان نیست. سیسمونی اما با شناخت برخی خصوصیات کلی می توان تعیین کرد آیا علائمی که تجربه می کنید به معنای فرا رسیدن زمان واقعی زایمان است یا خیر.

به طور کلی علائم و انقباضات زیر نشان دهنده ی فرارسیدن زمان زایمان نیستند:
نامنظم اند و تعداد آن ها افزایش نمی یابد؛
هنگام تغییر وضعیت، راه رفتن یا استراحت از بین می روند؛
خیلی ناراحت کننده نیستند؛
فقط در زیر شکم اتفاق می افتند؛
به تدریج ناراحت کننده و دردناک تر نمی شوند.
اما اگر چنین انقباضاتی داشته باشید، به احتمال زیاد در معرض دردهای واقعی زایمان قرار دارید:
دفعات آن به طور ثابت، بیشتر، شدیدتر و ناراحت کننده تر می شوند؛
حدود ۴۰ تا ۶۰ ثانیه طول می کشد؛
با تغییر وضعیت قرارگیری، راه رفتن یا استراحت از بین نمی روند؛
همراه با خروج کمی مایع از واژن اتفاق می افتد (این مایعات در نتیجه ی پاره شدن کیسه ی آب بیرون می آیند)؛
صحبت کردن معمولی مشکل یا غیر ممکن می شود؛
احساس درد و کشیدگی، در قسمت بالای شکم یا بخصوص در کمر که به سمت جلو پخش می شود.
گاهی اوقات تنها روش قطعی تشخیص درد زایمان، مراجعه به پزشک یا رفتن به بیمارستان است. سیسمونی زمانی که به بیمارستان می روید یک پزشک یا ماما لگن تان را معاینه می کند تا مطمئن شود که وقت زایمان رسیده است. سیسمونی گاهی هم پزشک مانیتوری را به شما وصل می کند تا دفعات و شدت انقباضات را ببیند یا ضربان و پاسخ های قلب جنین را چک کند. گاهی فورا می فهمید که وقت زایمان تان رسیده است، با وجود این پزشک ممکن است برای مشاهده ی تغییر وضعیت یا عدم آن، نیاز داشته باشد برای چند ساعت شما را زیر نظر بگیرد.

 

تعیین زمان اطلاع به پزشک یا بخش زایمان
اگر فکر می کنید وقت زایمان فرا رسیده است، حتما با بخش زایمان تماس بگیرید و اگر پزشک یا مامای معالج مشخصی دارید، او را نیز در جریان بگذارید. اگر پزشکتان گفت که احتمالاً وقت زایمان تان نیست، اصلاً مضطرب نشوید. اگر انقباضات رحمی هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یک بار می گیرد و ول می کند و ناراحت کننده و دردناک است، حتما با پزشک تماس بگیرید. سیسمونی اگر هفته ی بارداری تان کمتر از ۳۷ هفته است و دچار انقباضات طولانی بدون وقفه شدید، ننشینید تا تعداد انقباضات را بشمرید، بلکه فورا با پزشک بخش زایمان بیمارستان خود تماس بگیرید.

در صورت وقوع هر یک از موارد زیر، حتما با پزشک خود یا بخش زایمان تماس بگیرید:
شمار انقباضات رحمی به هم نزدیک تر شده و پیوسته شدت این درها افزایش می یابد؛
کیسه ی آب پاره شده است و مایع آن قطره قطره یا یک باره از واژن خارج می شود. سیسمونی اگر مایع کمی سبز، قهوه ای یا قرمز بود، حتما پزشک یا مرکز زایمان خود را مطلع کنید؛
مکونیوم (اولین دفع مدفوع نوزاد) معمولا پس از تولد اتفاق می افتد، اما بین ۲ تا ۲۰ درصد نوزادان، دفع مدفوع در طول زایمان و در رحم مادر انجام می گیرد، به خصوص اگر نوزاد دیرتر از موعد مقرر متولد شود. سیسمونی البته دفع مدفوع ضرورتا مشکل چندانی ایجاد نمی کند اما می تواند نشان از استرس جنینی باشد؛
در صورت بروز خونریزی به رنگ قرمز روشن (شدیدتر از خون دوره قاعدگی) یا خروج لخته های خون، فورا به بیمارستان مراجعه کنید (البته پس از تماس با بخش زایمان و پزشک معالج)؛
اگر احساس کردید میزان حرکات و تکان های جنینی کم شده است، فورا با پزشک خود تماس بگیرید؛
در صورتی که دردهای شکمی شدید و مداوم داشتید و در فاصله ی بین انقباضات آرام نشدید، پزشک معالج را مطلع کنید؛
اگر قسمتی از اعضای جنین یا بند ناف را در واژن خود حس کردید، فورا به بیمارستان بروید.

 

انجام معاینه ی داخلی برای تایید زمان زایمان
زمانی که پزشک برای اطمینان از رسیدن وقت زایمان، به معاینه ی داخلی می پردازد، چند مورد را بررسی می کند:
باز شدن دهانه ی رحم: دهانه یا همان دهانه ی رحم در طول مدت بارداری بسته است و به تدریج در هفته‌های پایانی و به خصوص نزدیک زمان زایمان، باز می شود. پس از آغاز دردها و انقباضات واقعی زایمان، میزان و سرعت باز شدن دهانه ی رحم افزایش می یابد و تا حدود ۱۰ سانتی متر در پایان اولین مرحله ی زایمان باز می شود. سیسمونی غالباً اگر دهانه ی رحم حدود ۴ سانتی متر باز شده باشد، صد درصد در شرف درد زایمان قرار دارید.
افاسمان: معمولاً به هنگام زایمان و کمی قبل از آن دهانه ی رحم به تدریج شل و کوتاه می شود؛ آن قدر کوتاه که دیگر محو می شود و فقط دهانه ی رحم باقی می ماند.
وضعیت قرارگیری جنین: به هنگام زایمان معمولا نوزاد شروع به برگرداندن روی خود به سمت راست یا چپ بدن مادر می کند و با ادامه ی دردها و مراحل زایمان او روی خود را به سمت پایین یعنی محل خروج برمی گرداند، گویی به کف زمین نگاه می کند. گاهی نوزاد سر خود را کاملا برعکس یعنی به سمت بالا می چرخاند و در حالی که انگار به سقف نگاه می کند بیرون می آید.

مرجع: babycenter

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۲۲
بیبی پرو
سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۵:۲۱ ب.ظ

اهمیت مراقبت مادر از خود، بعد از زایمان طبیعی

اهمیت مراقبت از خود توسط مادر، بعد از زایمان طبیعی
مادر بعد از زایمان ممکن است احساس ضعف و بی حالی نماید، ولی با تغذیه کافی و کامل و ورزش مناسب و داشتن آرامش می تواند به حالت قبل از حاملگی برگردد و وظیفه پرستاری و تغذیه نوزاد خود را انجام دهد. مادر بعد از زایمان معمولاً احساس تورم و زخم در لگن و باسن خود می کند، هم چنین در سینه های خود احساس پری و سنگینی می کند. سیسمونی این ناراحتی ها به تدریج از بین می رود. اگر درد و ناراحتی زیاد باشد، پزشک باید او را معاینه کند و مشکل او را بررسی و در صورتی که دارویی لازم دارد، تجویز نماید. ناراحتی ها معمولا با مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برطرف می گردد، مادر نباید آسپرین مصرف کند، زیرا ممکن است موجب خونریزی از دستگاه تناسلی او شود، هم چنین آسپرین از شیر دفع می شود و به نوزاد می رسد و برای نوزاد نیز مشکل به وجود می آورد، از این رو مراقبت از خود توسط مادر به ویژه در این دوران اهمیت دو چندان پیدا می کند. با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

 

انقباضات رحم:
تمام خانم ها پس از زایمان، در رحم خود انقباضاتی حس می کنند، زیرا رحم کوچک می شود و به محل خود برمی گردد. اگر مادر قبلا زایمان داشته است، این انقباضات شدیدتر خواهد بود. سیسمونی بیشتر مادران این انقباضات را هنگام شیر دادن به کودک خود حس می کنند، زیرا ماده اکسی توسین که موجب ترشح شیر مادر می گردد، باعث انقباض رحم نیز می شود. این انقباضات پس از ۳ تا ۴ روز از بین می رود.

ترشح از دستگاه تناسلی:
بعد از زایمان مقدار ترشحات مخاطی و خونی از دستگاه تناسلی مادر خارج می گردد، مخصوصا زمانی که مادر از خواب برمی خیزد. دفع این نوع ترشحات طبیعی است و نشانه التیام رحم است و ممکن است تا ۶ هفته ادامه یابد. سیسمونی اگر این ترشحات با خونریزی زیاد یا بوی بد همراه باشد، مادر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند. اگر مادر درد شدید دارد، باید سعی کند مایعات زیاد بنوشد و کیسه آب یخ در ناحیه باسن خود قرار دهد و داروی مسکن مصرف نماید.

 

پیشگیری از پیدایش عفونت:
مادر پس از زایمان باید اصول بهداشت را کاملا رعایت نماید تا دچار عفونت دستگاه تناسلی و ادراری نشود، به این ترتیب که پس از دفع مدفوع، دستگاه تناسلی خود را از بالا به پایین بشوید تا مدفوع موجب عفونت دستگاه تناسلی و ادراری او نگردد. سیسمونی پس از دفع یا تعویض پد، دست ها باید سه نوبت شسته شوند.

پیشگیری از یبوست:
اگر مادر پس از زایمان مشکل با بخیه داشته باشد، دفع مدفوع او دشوار است، بنابراین هر روز باید راه برود و مواد غذایی فیبردار (سبزیجات و میوه جات) مصرف کند و اگر با رژیم غذایی بهبود نیافت، داروی ملین استفاده نماید و هر روز حداقل ۴ لیوان آب میوه یا آب ساده مصرف نماید.

کمر درد:
کمردرد بعد از زایمان بسیار شایع و ماه ها طول می کشد، زیرا در دوران بارداری ستون فقرات، وزن جنین در حال رشد را تحمل می کند. هم چنین در دوران بارداری رباط ها و مفاصل نیز شل می گردند و مادر باردار را برای کمردرد آماده می سازند. از طرف دیگر خود حاملگی سبب می شود که مادر به عقب تکیه کند و شکم خود را به جلو ببرد. سیسمونی اگر زایمان با بیهوشی نخاعی انجام گیرد، سبب می شود که درد کمر به وجود آید. بعد از تولد نوزاد، شیر دادن مادر موجب کمردرد می گردد، بنابراین اگر مادر بعد از زایمان ورزش های سبک انجام دهد و عضلات شکم و پشت خود را تقویت کند، کمردرد او به تدریج بهبود خواهد یافت. مادر باید با نظر پزشک و فیزیوتراپیست بعد از زایمان به ورزش بپردازد. سیسمونی مادر باید هنگام ایستادن تصور کند که با سیمی سر او را به سقف آویزان کرده اند، بنابراین باید شانه های خود را آزاد نگه دارد و قفسه صدری او سفت نباشد و به آرامی شکم خود را به داخل ببرد و ستون فقرات خود را بلندتر کند. اگر مادری برای مدتی مینشیند باید قسمت پایین ستون فقرات خود را با شی ای پر و حمایت کند.

 

مواظبت از سینه ها:
بعد از زایمان، هورمون پرولاکتین از غده هیپوفیز ترشح می شود تا غدد سینه مادر را برای ترشح شیر آماده سازد. مکیدن کودک از سینه مادر نیز در ترشح شیر بسیار موثر است، بنابراین هر چه زودتر باید نوزاد را به سینه مادر گذاشت تا مک بزند. بعضی از مادران پس از زایمان، احساس سنگینی و پری در سینه های خود می کنند، در این موارد دوشیدن، کمپرس آب گرم و مخصوصا مکیدن سینه مادر به وسیله نوزاد، به کم شدن درد و احتقان سینه ها کمک می کند. سیسمونی بعضی از مادران به علت ترشح هورمون احساس می کنند که موهای آن ها کم و زبر و خشن و حساس شده است، این احساس طبیعی است و به تدریج برطرف می شود.

برگشت سیکل قاعدگی
اگر مادر به کودک خود شیر بدهد، قاعدگی او معمولا پس از ۴ تا ۶ هفته پس از تولد نوزاد شروع می شود. در مواردی ممکن است قاعدگی نامنظم یا حتی تا زمانی که مادر به کودک خود شیر می دهد، شروع نگردد، بنابراین شروع قاعدگی هر خانمی متفاوت می باشد و علت آن هنوز مشخص نشده است. سیسمونی مقدار دفع خون نیز در هر قاعدگی ممکن است بسیار جزئی، متوسط یا بسیار زیاد باشد، ولی به تدریج طبیعی خواهد شد.

پیشگیری از حاملگی مجدد
قبل از این که قاعدگی مادری پس از زایمان شروع گردد، ممکن است تخمدان او تخمک آزاد کند و اگر آمیزش جنسی با شوهر خود انجام دهد، ممکن است مادر دوباره حامله گردد، بنابراین هر خانمی پس از زایمان قبل از این که آمیزش جنسی با شوهر خود داشته باشد باید یکی از روش های مناسب پیشگیری از حاملگی را انتخاب کند و انجام دهد.

اگر مادری به کودک خود شیر می دهد و قرص پیشگیری از حاملگی نوع استروژن مصرف کند، موجب کم شدن شیر او می گردد، بنابراین چنین مادرانی باید شش هفته پس از زایمان از قرص های پیشگیری از حاملگی نوع پروژسترون مصرف کنند تا از یک طرف از حاملگی مجدد جلوگیری کند و از سوی دیگر برای شیر دادن به کودک مشکلی به وجود نیاید.

ملاقات با پزشک پس از زایمان
مادر باید پس از زایمان بار دیگر به وسیله پزشک معاینه گردد تا مطمئن شود همه قسمت های بدن او طبیعی است و عملکرد دستگاه های مختلف بدن سیر طبیعی دارد. این ملاقات باید ۴ تا ۶ هفته پس از زایمان انجام گیرد، ولی اگر مادر سزارین یا اپیزیوتومی شده است، باید زودتر مراجعه کند تا بخیه ها برداشته شود و پزشک و مادر مطمئن شوند که مشکلی مخصوصا در ارتباط با عفونت به وجود نیامده باشد. پزشک در این ملاقات اگر زایمان طبیعی انجام شده باشد، ممکن است معاینه داخلی انجام دهد تا مطمئن شود رحم به محل و اندازه خود برگشته است. سیسمونی پزشک هم چنین وزن و فشار خون مادر را اندازه می گیرد و از دفع ادرار و مدفوع او سوال می کند تا اگر مشکلی وجود دارد بررسی و درمان نماید.

مادر پس از زایمان باید تمام مشکلات و نگرانی های خود را یادداشت نماید و از پزشک سوال کند و از اوکمک بگیرد، مخصوصا اگر احساس خستگی، بی حالی، بی اشتهایی یا غم و اندوه و افسردگی می کند باید حتما با پزشک در میان گذارد و از  او کمک بگیرد. در این ملاقات، مادر باید در مورد روش های مناسب پیشگیری از حاملگی مجدد سوال کند و آن روش را انجام دهد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۲۱
بیبی پرو
سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۵:۲۰ ب.ظ

مسافرت بردن نوزاد با اتومبیل و هواپیما

مسافرت بردن نوزاد و شیرخوار با اتومبیل و هواپیما
مسافرت با اتومبیل
پرسش: آیا بردن کودک یکی دو ماهه به مسافرت مشکلی به وجود می آورد؟
پاسخ: موقعی که کودک یکی دو ماهه خود را به مسافرت می برید، شرایط نگه داری کودک عوض می شود، یعنی محلی که می خوابد، هوایی که تنفس می کند و فواصل شیر خوردن او تغییر می یابد. سیسمونی از طرف دیگر حرکت اتومبیل موجب ناراحتی و گریه او می شود و مادر برای آرام کردن کودک به دفعات به او شیر می دهد. شیر خوردن زیاد و حرکات اتومبیل موجب تهوع و استفراغ و بالاخره اسهال کودک می گردد. هم چنین برخورد کودک با محیط های تازه و افراد مختلف سبب می شود که کودک نیز با میکروب ها و ویروس ها برخورد نماید و به سادگی دچار تب و علائم سرماخوردگی و عفونت ریه گردد. بنابراین به مادران توصیه می شود که شیرخوار خود را به مسافرت نبرند، مخصوصا در فصل تابستان و به محیط های گرم، مگر این که ضرورت داشته باشد. سیسمونی در مورد کودکان بزرگ تر در هنگام مسافرت پدر و مادر نباید به کودک آبی که ممکن است آلوده باشد بدهد، سبزیجات خام مصرف نکند و میوه جات را قبل از مصرف کاملا بشوید تا کودک دچار استفراغ و اسهال نگردد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو : بررسی لیست سیسمونی نوزاد

 

مسافرت با هواپیما
پرسش: از چه زمانی نوزاد را می توان سوار هواپیما کرد؟ آیا اگر کودک دچار سرماخوردگی باشد می توان او را سوار هواپیما نمود؟
پاسخ: بنا بر احتیاط نوزاد را بعد از دو هفته پس از زمان تولد استانداردش و پس از این که به وسیله پزشک معاینه شد و سلامت او تایید گردید، می توان سوار هواپیما کرد و مشکلی به وجود نخواهد آمد. فشار هوای داخل کابین هواپیماهای امروزی تنظیم می شود، ولی هنگامی که هواپیما از زمین بلند می شود یا فرود می آید، فشار داخل کابین هواپیما تغییر می کند و در نتیجه فشار داخل گوش میانی کودک تغییر می کند، کودک احساس درد در گوش خود می نماید. سیسمونی در چنین شرایطی با شیر دادن به کودک، گذاشتن پستانک به دهان او و یا با گریه کردن، فشار داخل گوش میانی تنظیم خواهد شد. بنابراین بهتر است در هنگام پرواز و فرود آمدن هواپیما، به کودک شیر بدهید تا با مک زدن، فشار هوای داخل گوش میانی او و محیط یکسان گردد. سیسمونی هنگامی که کودک دچار سرماخوردگی است، بهتر است او را سوار هواپیما نکنید. به کودکان بزرگ تر باید آب نبات یا آدامس بدهید تا بمکند یا بجوند یا به آن ها یاد دهید بینی خود را بگیرند و در بینی خود بدمند.

این عمل را مخصوصا موقعی که کودک دچار سرماخوردگی است باید انجام دهد تا دچار گوش درد نگردد. هم چنین دادن شربت سرماخوردگی در باز کردن بینی کودک موثر است.

مادر باید هنگام سفر با هواپیما، وسایل سرگرم کردن شیرخوار و کودک خود را با خود بردارد. اگر پستانک می مکد، به او بدهد، به کودک شیر یا آب میوه بدهد و حتی بغل کند و در زمانی که اجازه دارد در راهروی هواپیما راه برود تا کودک آرام شود. سیسمونی در سنین بزرگتر، مادر باید لوازم بازی متناسب با سن کودک مانند کتاب، دفترچه نقاشی و آب نبات مورد علاقه کودک را به او بدهد تا کودک آرام باشد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو : بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۲۰
بیبی پرو
سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۵:۱۹ ب.ظ

مهارت عوض کردن کهنه های نوزاد و شیرخوار

تمیز کردن باسن و عوض کردن کهنه های نوزاد و شیرخوار
عوض کردن کهنه های نوزاد و شیرخوار

در هفته های اول بعد از تولد، نوزاد به دفعات شیر می خورد و مثانه او نیز کوچک است، در نتیجه به دفعات زیاد ادرار و مدفوع می کند، بنابراین هر موقع نوزاد ادرار یا مدفوع می کند، باید کهنه های او را عوض کنید، زیرا ماندن کهنه ادراری و آلوده به مدفوع به ناحیه باسن و دستگاه تناسلی او موجب قرمزی و حتی زخم شدن این نواحی می گردد. سیسمونی در هنگام صبح که نوزاد بیدار می شود، چون گرسنه است مادر می تواند کهنه های آلوده را از باسن او جدا کند و پارچه ای دوره باسن او بپیچد و به او شیر بدهد و بعد او را تمیز کند.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

 

وسایل لازم برای تمیز کردن و عوض کردن نوزاد:
دو نوع کهنه برای گذاردن بر ناحیه باسن نوزاد وجود دارد. یک نوع پارچه نخی که می توان به دفعات شست و بر باسن کودک گذارد و از نظر هزینه با صرفه است (در هنگام تهیه کهنه های نخی باید مطمئن شوید که ۱۰۰% پارچه نخی باشد و تعدادی در حدود ۲۰ عدد تهیه نمایید). سیسمونی نوع دیگر پوشک های یکبار مصرف است که قیمت نسبتا بالایی دارد و مادر می تواند مواقعی که کودک را به مهمانی یا به مسافرت می برد از آن استفاده کند. چند عدد لباس زیر آموزشی احتیاج دارید، نوعی را انتخاب کنید که با دکمه بسته می شود تا در موقع بستن، هوا بتواند بین کهنه و بدن کودک وارد شود و با پوست ناحیه باسن برخورد داشته باشد تا از قرمز شدن محل بستن کهنه ها جلوگیری به عمل آید. سیسمونی علاوه بر اینها، تعدادی گلوله های پنبه که آب را به خود جذب نماید و چند تکه کوچک از پارچه ای نرم برای تمیز کردن و تعدادی سنجاق قفلی که بتوانید کهنه ها را به هم وصل نمایید و هم چنین دستمال کاغذی که روی کهنه ها بگذارید تا مدفوع کودک را که روی آن ریخته می شود، داخل توالت بیندازید نیز احتیاج دارید.

 

روش تمیز کردن نوزاد و شیرخوار دختر

1. ابتدا دست های خود را بشویید و کودک را روی تخت یا روی میز مخصوص عوض کردن کهنه های کودک بخوابانید و کهنه های او را خارج کنید. سیسمونی اگر باسن کودک آلوده به مدفوع است با پنبه و دستمال کاغذی، مدفوع را کاملا از بدن کودک دور کنید و بر دستمالی که روی کهنه کودک قرار گرفته است، بریزید و پاهای کودک را بالا ببرید و کهنه آلوده را زیر بدن او تا کنید.

2. با تکه کوچک پارچه نخی یا گلوله های پنبه ای که مرطوب کرده اید تمام چین های کشاله ران کودک را از بالا به پایین تمیز نمایید.

3. دو ساق پای کودک را بالا ببرید و در حالی که انگشتان شما بین دو پایش قرار گرفته است تا از به هم مالیدن پاهای او جلوگیری کند، با پنبه یا تکه پارچه نرم و مرطوب دستگاه تناسلی او را تمیز نمایید، سعی کنید تمیز کردن از بالا به پایین باشد تا میکروب های ناحیه مقعد، واژن کودک را آلوده ننماید. دقت کنید به داخل واژن کودک دست نزنید.

4. با تکه پارچه یا گلوله پنبه مرطوب، ناحیه مقعد کودک را تمیز نمایید و با پارچه یا گلوله های پنبه مرطوب دیگر نواحی باسن کودک را از خارج به طرف مقعد تمیز کنید. سیسمونی پارچه های کوچک یا پنبه های آلوده را دور بریزید و دست های خود را بشویید.

5. ناحیه دستگاه تناسلی و باسن کودک را با دستمال کاغذی خشک نمایید و اجازه دهید کودک برای مدتی باز باشد و دست و پا بزند تا هوا به دستگاه تناسلی و ناحیه مقعد و باسن او برخورد نماید.

6. برای جلوگیری از قرمز شدن پوست، پنبه ای را با کمی کرم یا لوسیون که برای نوزادان و شیرخواران تهیه شده است به اطراف دستگاه تناسلی و ناحیه باسن و مقعد نوزاد بمالید. سیسمونی اگر کوچک‌ترین قرمزی در ناحیه باسن یا ناحیه تناسلی نوزاد در نتیجه ماندن کهنه به بدن نوزاد مشاهده کردید، کهنه نوزاد را زود به زود عوض نمایید و محل قرمز شده را برای چندین ساعت در معرض هوا قرار دهید و کرم سوختگی به محل قرمز شده بمالید.

7. کهنه ای نخی را که قبلا به شکل مستطیل آماده شده است زیر پای کودک قرار دهید و لبه پایین آن را از میان دو پای او بالا بیاورید و در حالی که انگشتان دست چپ شما زیر کهنه کودک قرار گرفته است، لبه های کهنه را در هر دو طرف با سنجاق قفلی به هم نزدیک نمایید.

 

روش تمیز کردن نوزاد و شیرخوار پسر
چون نوزادان پسر موقعی که ادرار می کنند ممکن است به همه طرف ریخته شود، بنابراین بعد از هر نوبت ادرار کردن باید ناحیه تناسلی و باسن نوزاد شسته و تمیز گردد.

1. در هنگام عوض کردن نوزادان پسر ممکن است نوزاد ادرار کند، بنابراین در موقع عوض کردن چندین ثانیه کهنه را روی آلت تناسلی او نگه دارید تا ادرار کند.

2. کهنه نوزاد را باز کنید، اگر مدفوع کرده است با گلوله پنبه یا پارچه مرطوب، مدفوع روی کهنه را دور بریزید و کهنه را زیر پای او تا کنید و با تکه پارچه و گلوله پنبه مرطوب قسمت بالای شکم او را تمیز نمایید.

3. در حالی که انگشتان خود را میان دو پای نوزاد قرار داده اید، پاهای او را بالا ببرید و ناحیه مقعد او را تمیز نمایید. سپس ناحیه باسن نوزاد را با دستمال کاغذی خشک کنید و اجازه دهید که کودک برای مدتی بدون کهنه دست و پا بزند. سیسمونی همیشه دستمال کاغذی در دسترس داشته باشید، زیرا ممکن است کودک ناگهان ادرار کند. با تکه پارچه یا گلوله پنبه مرطوب شیارهای بین بیضه و زیر بیضه و با گلوله پنبه دیگر زیر آلت و خود آلت او را تمیز کنید.

4. بعد از تمیز کردن پاها و باسن کودک، کمی کرم یا لوسیون که برای نوزادان و شیرخواران تهیه شده است به اطراف دستگاه تناسلی و باسن کودک بمالید.

5. کهنه ای نخی که قبلا به شکل مستطیل آماده شده است، زیر پای کودک قرار دهید و کهنه را به پای نوزاد بپیچید.

6. در پایان لباس زیر آموزشی دکمه دار را بر روی کهنه به پای کودک ببندید تا کهنه کودک را بپوشاند و از نشست کردن ادرار جلوگیری گردد.

 

بعضی از مادران کهنه نخی را لوله می کنند و بین پاهای کودک می گذارند و برای این که ادرار کودک به خارج نشست نکند، یک قطعه پلاستیک نازک روی کهنه کودک قرار می دهند و به آن چندین گره محکم در جلو و عقب می زنند. این عمل اشتباه سبب می شود که ناحیه تناسلی و باسن کودک در معرض هوا قرار نگیرد و موجب قرمزی و حتی زخم و تاول این نواحی گردد.

تذکر: هنگام عوض کردن و بستن کهنه به پای کودک، فرصت مناسبی برای مادر و حتی پدر است تا با کودک خود رابطه عاطفی برقرار کنند، بدین ترتیب که در موقع عوض کردن کهنه، با کودک خود حرف بزنید، بخندید و توجه او را جلب کنید. سیسمونی کودک نیز در این زمان بیشتر به دست و پای خود را تکان می دهد و به اطرافیان نگاه می کند و با آنان رابطه برقرار می کند و در نتیجه هم شما و هم کودک از یکدیگر لذت خواهید برد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۱۹
بیبی پرو
پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱ ق.ظ

ژله تمشک (کودکان نوپا)

 

به جای خریدن یک بسته ژله آماده، خودتان می توانید با آب میوه طبیعی و خود آن میوه ژله درست کنید که در اینصورت هم برای بچه ها مفید خواهد بود و هم یک سرگرمی برای شما محسوب می شود.

مواد لازم: 

۹۰۰ گرم تمشک تازه/ فریزری که یخ آن باز شده (به همراه آب تمشک)
آب ۲ عدد لیمو
یک لیتر آب
یک بسته ژلاتین بدون مزه
طرز تهیه:

۴۵۰ گرم تمشک را همراه آب لیمو و ۱۰۰ میلی لیتر آب داخل یک ظرف قرار دهید. به آرامی آن را جوشانده سپس مدت ۵ دقیقه دیگر جوشاندن را ادامه دهید تا تمشک ها له شوند.

۹۰۰ میلی لیتر آب را در یک کاسه ریخته، ژلاتین را به آن اضافه کرده و مدت ۲ دقیقه صبر کنید تا خوب خیس بخورد، سپس آن را روی یک ظرف حاوی آب جوش قرار دهید تا ژلاتین آب شود.

ژلاتین مایع را داخل آب تمشک ریخته و با باقیمانده آب هم بزنید. تمشک های باقی مانده را کف ظرف های جداگانه یا قالب بریزید. مایع را به آرامی روی تمشک ها بریزید و مدت ۲ تا ۳ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود. این ژله را می توانید تا ۳ روز در یخچال قرار دهید اما نمی توانید  آن را در فریزر بگذارید.

با این دستور می توانید ۴ تا ۶ وعده دسر کوچک یا یک دسر بزرگ مخصوص بزرگسال را تهیه کنید.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۵۱
بیبی پرو
پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۴۹ ق.ظ

درمان بالا آوردن شیر در نوزاد و شیرخوار

بالا آوردن شیر در نوزاد و شیرخوار
بالا آوردن شیر در نوزاد و شیرخوار

کدام بالا آوردن شیر طبیعی و کدام غیرطبیعی است؟
مادر پس از آوردن نوزاد به خانه می بیند نوزادش پس از شیر خوردن و بغل کردن و یا هنگام باد گلو کردن (آروغ زدن) مقداری از شیر خورده شده را از گوشه دهان به بیرون می ریزد. سیسمونی بعضی از مواقع شیر با شدت بیشتری بیرون می ریزد. اگر پزشک در هنگام معاینه دوره ای که از شیرخوار به عمل می آورد نوزاد و یا شیرخوار رشد طبیعی کرده است، این بالا آوردن طبیعی است و مشکل مادر فقط کثیف شدن لباس های خود و کودک است.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو : بررسی لیست سیسمونی نوزاد

 

رفلکس معده مری (بازگشت شیر از معده به مری) Lower gastro-esophageal
حالت دوم موقعی است که نوزاد و یا شیرخوار در هر نوبت شیر خوردن مقدار زیادی شیر را بالا می آورد و هنگام بالا آوردن شیر نیز، شیرخوار بی قرار است و وزن او نیز اضافه نمی گردد. این نوع بالا آوردن ها غیر طبیعی است و شیرخوار دچار بالا آوردن شیر از معده به مری می باشد که آنرا گاسترو اوزوفاژآل رفلکس (Gastro-esophageal reflux) می‌نامند.

چرا نوزاد شیر را بالا می آورد؟
در بالای معده و زیر لوله مری، دریچه ای به نام دریچه معده مری وجود دارد. سیسمونی عمل این دریچه این است که پس از خوردن شیر، دریچه بسته می شود تا شیر از معده به مری برنگردد. اگر ساختمان این دریچه به طور خلقتی سست باشد، دریچه پس از شیرخوردن کاملا بسته نمی شود و شیر از معده به طرف بالا یعنی لوله مری می رود و بالاخره به دهان کودک برمی گردد و کودک آن را به بیرون می ریزد. این حالت را بازگشت شیر از معده به مری می نامند.

علایم و نشانه ها:
شیر بالا آورده شده چون با شیر معده مخلوط می شود حالت ترشی و اسیدی پیدا می کند و موجب سوزش ناحیه مری و پشت کودک می گردد. کودک به دفعات، بدن خود را به شکل منحنی در می آورد و گریه می کند و ممکن است به سرفه بیفتد و ریه او خس خس کند. سیسمونی اشتهای کودک به تدریج کم می شود و در نتیجه مقدار کمی شیر می خورد، بنابراین وزن او کمتر از حد طبیعی اضافه می گردد. این حالت معمولاً با بزرگ شدن شیرخوار و درمان بهبود می یابد و تا ۱۸ ماهگی برطرف می گردد. در بعضی مواقع اسید معده زیاد است و موجب تحریک و تخریب دیواره داخلی مری می گردد که آن را بیماری گاسترو اوزوفاژآل می نامند.

 

تشخیص بیماری:
اگر شیرخوار در نتیجه بالا آوردن و نخوردن شیر رشد طبیعی نکرده، پزشک برای تشخیص بیماری سونوگرافی، اندازه گیری مقدار اسید لوله مری و آندوسکوپی توصیه می نماید.

درمان:
هدف درمان این است که:

1. مقدار اسید معده کودک را کم کنیم.
2. قدرت و توان عضله دریچه معده و مری را که سست است، بیشتر کنیم.
3. تخلیه معده از شیر را بهتر و بیشتر کنیم. این اقدامات موجب می شود که کودک تغذیه کافی داشته باشد و رشد کند تا بزرگتر شود و دریچه معده مری او به شکل طبیعی در آید.
برای درمان، سه نوع دارو وجود دارد:

1. مهارکننده پمپ پروتون مانند امپرازول، لانزوپرازول و ازومپرازول که موجب مهار ترشح اسید معده می نماید.

2. داروهای که ترشح اسید معده را کم می کنند و آنتوگونیست گیرنده هیستامین می باشند، مانند رانی تیدین، سایمتیدین و فاموتیدین. این داروها ترشح اسید معده را کم می کنند، بنابراین برگشت شیری که دارای اسید کمتر می شود و کودک احساس سوزش نمی کند.

3. داروهای که توانایی دریچه معده را بیشتر می کنند مانند: بتانکول و متوکلوپراماید
این داروها سبب می شوند که شیر به تدریج از معده به طرف روده و معده تخلیه شود. داروهای فوق برای شیرخواران و کودکان بی خطر نیست. سیسمونی باید متذکر شد، دادن این داروها باید با تجویز پزشک و تحت نظر او انجام شود.

دستورات تغذیه ای و توصیه‌هایی برای شیرخوارانی که شیر را بالا می آورند
1. تغذیه با مقادیر کم و به دفعات: شیر دادن دم به دم زیاد، موجب بالا آوردن بیشتر شیر می گردد، زیرا اگر معده بیش از حد پر شود، کودک مقداری شیر را بالا خواهد آورد. بین دو نوبت شیر دادن باید دو تا سه ساعت فاصله باشد، زیرا اگر کودک به حد کافی شیر بخورد، شیر از ۱ تا ۴ ساعت در معده باقی می ماند و نیاز نیست که به او شیر داده شود.

2. هنگام شیر دادن و پس از آن، کودک را بغل کنید: مادر باید تا زمانی که کودک به شیر خوردن ادامه می دهد، اجازه دهید شیر بخورد ولی اگر مک زدن را متوقف کرد، باید او را بلند کند تا باد گلو بزند و دوباره به او شیر بدهد. بنابراین در خلال یک نوبت شیر دادن، چند نوبت او را بغل کنید تا باد گلو کند. اگر باد گلو نکرد اصرار نداشته باشید.

3. در حالت عمودی کودک را شیر دهید و او را بغل کنید: هنگام شیر خوردن و بعد از آن کودک و به طور عمودی بغل کنید، به طوری که سینه کودک به سینه شما تماس داشته باشد و مدت ۳۰ دقیقه او را بخوابانید، سپس به آرامی او را روی تخت قرار دهید و زیر تشک او پتویی بگذارید تا هنگامی که می خوابد، نیم خیز باشد. سیسمونی بعد از سن ۶ ماهگی نیز می توانید کودک را روی روروئک که چرخ های آن را درآورده اید، قرار دهید.
4. سعی کنید به شکم کودک فشار آورده نشود: بعد از شیر خوردن کودک را ننشانید، زیرا فشار روی شکم او موجب استفراغ کودک می شود. هیچ گاه کهنه روی شکم کودک نبندید زیرا موجب استفراغ او می گردد. اجازه ندهید بعد از شیر خوردن، کسی با کودک بازی کند.

5. هر موقع کودک شیر را بالا می آورد، شیر بالا آورده را پاک و تمیز کنید: زیرا ماندن شیری که دارای اسید است روی لباس کودک باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود، مخصوصا اگر کودک شیرخشک (شیری که از شیر گاو تهیه شده است) می خورد، زیرا اسید روی چربی شیر گاو ایجاد بو می کند.

6. خواباندن کودک: اگر شیرخوار را به پشت یا به شکم بخوابانید، حجم شیر موجود در معده به راحتی به طرف بالا می رود و کودک استفراغ می کند. هنگام شب موقعی که می بینید کودک ناراحت است، شاید مقداری شیر را بالا آورده است و ترشی شیر او را اذیت می کند. سیسمونی بنابراین زیر تشک او پتو یا پارچه ای قرار دهید که در حدود ۳۰ درجه تنه کودک بالا باشد تا شیر در ته معده او قرار گیرد و آن را بالا نیاورد. هم چنین مادر باید سعی کند کودک عادت نماید که روی دست چپ بخوابد. خوابیدن روی دست چپ سبب می شود تا محل ورودی معده (اسفنکتر مری) بالاتر از سطح خروجی شیر از معده به روده قرار گیرد.

7. دادن شیر غلیظ: اگر شیرخوار از شیر خشک تغذیه می شود، سعی کنید مقداری در حدود نصف قاشق چایخوری حریره برنج به هر ۳۰ میلی لیتر شیر در هر نوبت اضافه کنید یا شیرخشکی به او بدهید که به صورت تجارتی غلیظ تر تهیه شده باشد. اگر کودک شیر مادر می خورد، همراه شیر دادن او یکی دو قاشق چایخوری حریره برنج رقیق به او بدهید.

8. حذف شیر گاو و پاستوریزه و قهوه و شکلات از رژیم غذایی مادر: اگر مادر قهوه، شکلات و شیر گاو یا پاستوریزه مصرف کند استفراغ کودک بیشتر می شود، بنابراین مادر باید سعی کند این مواد غذایی و غذاهای مشابه را از رژیم غذایی خود حذف نماید. در صورتی که علایمی مانند خون واضح و یا مخفی در مدفوع کودک (اگزما، آلرژی) در خانواده وجود دارد، مصرف شیر از رژیم غذایی مادر باید حذف گردد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو : بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع: https://babypro.ir/wiki

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۴۹
بیبی پرو
سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۸، ۰۵:۱۷ ب.ظ

روش صحیح شیر دادن با بطری شیر خوری

روش صحیح شیر دادن با بطری شیر خوری

همان طوری که برای شیردهی، کودک و مادر هر دو باید در حالت راحتی، آرامش و بدون عجله باشند، در تغذیه با شیر غیر مادر نیز چنین شرایطی باید وجود داشته باشد. شیرخوار باید کاملاً گرسنه و بیدار باشد، پاهای او خشک و گرم باشد و به همان وضع و حالت که برای شیر مادر نگه داشته می شود باید کودک را نگه داشت (کودک باید نیمه خیز و حتی نشسته باشد)، زیرا کودک خوابیده نمی تواند شیر را ببلعد. سیسمونی ابتدا باید مطمئن شد که شیر گرم است و سوراخ پستانک باز است، سپس بطری شیر را باید طوری به دهان کودک بگذارید که همیشه سر پستانک پر از شیر باشد و کودک هوا نبلعد. هم چنین بین شیر خوردن باید بطری شیر را از دهان کودک دور کنید تا هوا وارد شیشه شود و شیر به آسانی از آن خارج گردد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

 

بهترین وضع شیر دادن به کودک، وضع نیمه نشسته است. باید سر و بدن کودک بالا و پستانک پر از شیر باشد تا کودک هوا نبلعد.

اگر کودک در هنگام شیرخوردن چرت می زند، ممکن است گاز در معده او جمع شده باشد، بنابراین او را برای چند دقیقه بنشانید تا هوای بلعیده شده را خارج کند.

اگر شیر داخل بطری شیر خوری تمام شده است و کودک آن را رها نمی کند، انگشت کوچک تمیز خود را بین لثه های او قرار دهید تا مکیدن را قطع کند.

تعداد دفعات تغذیه کودک با شیر خشک

دفعات تغذیه کودک در ۲۴ ساعت با افزایش سن کودک در خلال سال اول تولد به تدریج کم می شود. نوزاد سالم و طبیعی هر سه تا چهار ساعت یک نوبت شیر لازم دارد، ولی نوزاد نارس و ضعیف هر ۲ تا ۳ ساعت باید تغذیه شود. سیسمونی در ماه اول و دوم تولد، تغذیه شیرخوار باید در طول ۲۴ ساعت باشد. بعد از این سن، آخرین وعده تغذیه شیرخوار را می توان بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب انجام داد و تا ساعت ۶ صبح روز بعد به کودک شیر ندارد. (جدول شماره ۱)

 

تعداد متوسط دفعات تغذیه شیرخوار در ۲۴ ساعت

مقدار شیر لازم برای هر نوبت تغذیه کودک

مقدار شیر لازم در هر نوبت برای سیر شدن و ارضای هر کودک با کودک دیگر در یک سن تفاوت دارد. هم چنین تمایل کودک به خوردن شیر در هر نوبت در خلال ۲۴ ساعت نیز یکسان نیست. سیسمونی بنابراین آشنایی مادران به میزان احتیاج کودک به شیر در سنین مختلف ضرورت دارد تا بتوانند مقدار لازم و کافی شیر در اختیار شیرخوار قرار دهند. بهتر است شیر را بیش از مقدار توصیه شده در بطری شیرخوری کودک تهیه کنید، تا در صورتی که شیرخوار تمایل داشته باشد در اختیار او باشد، ولی به ندرت ممکن است یک کودک در هر نوبت بیش از ۸-۷ درجه یا اونس (۲۱۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر) شیر بخورد. سیسمونی جدول شماره ۲ مقدار متوسط احتیاج شیر در هر نوبت از تولد تا یک سالگی را نشان داده است.

باید متذکر شد از سن پنج تا شش ماهگی به بعد، گرچه شیر هنوز از نظر منبع کالری و پروتئین باارزش است، ولی مادر باید این نکته را در نظر داشته باشد که شیر بر غذاهای دیگر مزیت ندارد و مادر می تواند در شش ماه دوم تولد کودک قسمتی از شیر او را توأم با غلات و غذاهای دیگر که با شیر تهیه می گردد (فرنی، شیربرنج و ماست) تامین نماید.

انتخاب و نوع شیر برای تغذیه کودک

همان طور که قبلاً گردید، هر مادری باید سعی کند نوزاد و شیرخوار خود را با شیر خود تغذیه کند، ولی اگر به عللی قادر به انجام این کار نیست، می تواند کودک خود را با شیر خشک (قبل از یک سالگی) یا شیر پاستوریزه (بعد از یک سالگی) تغذیه نماید. سیسمونی اگر پزشک یک نوع شیر خشک بر حسب شرایط کودک شما انتخاب و توصیه کرده است، می توانید همیشه همان شیر را به کودک بدهید و احتیاج به عوض کردن نوع شیر نیست. عوض کردن شیر، برای پیدا کردن نوع شیری که متناسب و سازگار کودک باشد صحیح نیست، مگر در موارد بیماری ارثی که باید شیر مخصوص آن بیماری به کودک داده شود. مقدار شیر و غذاهای لازم برای کودکی که از شیر مادر محروم است در جدول شماره ۳ نشان داده شده است.

 

جدول شماره ۳: رژیم غذایی کودکی که از شیر مادر محروم است

سن

از موقع تولد تا ۶ ماهگی

۵ تا ۶ ماهگی

۶ تا ۷ ماهگی

۷ تا ۱۲ ماهگی

سال دوم تولد

مقدار شیر در ۲۴ ساعت

۶ تا ۷ نوبت شیر خشک (در مجموع ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی لیتر شیر) بهتر است شیر خشک شبیه شیر مادر داده شود.

۵ تا ۶ نوبت شیر خشک (۷۵۰ تا ۹۰۰ میلی لیتر شیر)

۴ نوبت شیر خشک (۷۵۰ میلی لیتر شیر)

۳ تا ۴ نوبت شیر خشک (۷۰۰ میلی لیتر شیر) (از سن ۱۲ ماهگی شیر کمتر داده شود)

۲ نوبت شیر خشک یا پاستوریزه یا شیر استرلیزه و هموژنیزه (صبح و شب)

نوع غذای اضافی که می توان به کودک داد

هیچگونه مواد غذایی داده نشود.

۱ حریره بادام رقیق با توصیه پزشک (با یکی دو قاشق شروع کنید، سپس مقدار آن را به تدریج افزایش دهید).

۲ پوره میوه

۱ سوپ گوشت، سبزیجات و حبوبات

۲ تکه ای از میوه نرم شده، تکه ای از پنیر

۳ تکه ای نان خشکه، تست

۱ از غذاهای فوق می توانید دو نوبت به کودک بدهید.

۲ از غذای خانواده (تکه ای از گوشت که نازک بریده شده باشد)

۳ آب پرتقال یا آب میوه های دیگر

۴ زرده و سفیده تخم مرغ

۱ از غذاهای فوق می توانید ۳ نوبت به کودک بدهید.

۲ آب میوه های مختلف یک نوبت در روز

چرا؟

۱ ممکن است ایجاد حساسیت نماید.

۲ ممکن است املاح زیادتر از تحمل کودک وارد بدن او شود.

۳ آنزیم لوزالمعده کودک برای هضم مواد نشاسته ای کامل نیست.

در این سن، کودک آمادگی دارد که غذائی بخورد.

آنزیم لوزالمعده کودک می تواند نشاسته را هضم نماید. سیسمونی در این سن به طور دائم آب از دهان کودک بیرون می ریزد که طبیعی است.

کودک را تشویق کنید که خود غذا بخورد. کودک مایل است غذای سفت را به لثه های خود بمالد.

کودک را آموزش دهید که خود با قاشق غذا بخورد.

رشد کودک در سال دوم کاهش می یابد و احتیاجات کودک به مواد غذایی کمتر می شود، بنابراین احتیاج غذائی کودک ۱۸ ماهه کمتر از کودک ۹ ماهه می باشد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۱۷
بیبی پرو
دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۸، ۰۱:۰۰ ب.ظ

پیشگیری از مشکلات کنترل ادرار در کودکان

پیشگیری از مشکلات کنترل ادرار در کودکان
در کنترل ادرار کودکان، ۴ عامل مهم دخالت دارد:

1. تکامل یافتن اعصاب و عضلات کودک: همانطور که قبلاً ذکر گردید، بعضی از کودکان زودتر موفق به کنترل اسفنکترهای مثانه و مقعد خود می گردند و این حالت ارثی است.

2. آموزش کنترل ادرار و زمان آموزش دادن: زمانی که کودک آماده یادگیری است، باید به او آموزش دهید، اگر کودک مقاومت می کند، آموزش دادن اثر منفی خواهد داشت. سیسمونی بعضی از مادران آموزش دادن را فراموش می کنند و جلوی دستگاه تناسلی کودک ۴ ساله خود کهنه می گذارند که صحیح نیست.

3. زمان نشان در کودک روی توالت پلاستیکی: بهترین زمان برای نشاندن کودک روی لگن پلاستیکی، بعد از غذا یا پس از بیدار شدن از خواب می باشد. اگر کودک پس از یکی دو دقیقه ادرار نکرد، نباید اصرار کنید، ولی عمل نشان روی لگن باید ادامه یابد تا کودک عادت کند.

4. واکنش شرطی: موقعی که ناحیه باسن کودک با لبه لگن پلاستیکی تماس پیدا می کند، حس دفع ادرار در کودک به وجود می آید، این حالت را واکنش شرطی می نامند. اگر نشاندن کودک روی لگن به عنوان تنبیه باشد، کودک ادرار نخواهد کرد و واکنش شرطی غلط به وجود می آید.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد


برای آموزش صحیح کنترل ادرار در کودکان و پیشگیری از مشکلات عدم کنترل ادرار، به نکات زیر توجه نمایید:

1. بیشتر مشکلات ناشی از کنترل ادرار کودکان، این است که مادر با زور و فشار خواسته است کودکش مانند کودکان بزرگ تر و بزرگسالان در موقع خود به دستشویی برود و ادرار کند. مادر باید اجازه دهد که کودک بر حسب توانایی و تکامل عصبی و عضلانی خود این مرحله رشد را طی کند. سیسمونی عضلات مثانه و مقعد کودک کوچکتر از دو سال هنوز تکامل یافته است که بتواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند، بنابراین مادر باید منتظر زمانی باشد که کودک آماده کنترل است و اگر زودتر شروع گردد، موفقیت به دست نخواهد آمد.

2. گرچه دخترها معمولا زودتر از پسرها ادرار و مدفوع خود را کنترل می کنند، ولی هر پدر و مادری باید توجه داشته باشد که بیشتر کودکان در سنین ذکر شده ادرار و مدفوع خود را کنترل نمی کنند.

3. مثانه بعضی از کودکان، کوچک و حجم ادراری که در آن جا می گیرد کم است، بنابراین کودک نباید به خاطر یک مسئله ارثی سرزنش کنید و خدای ناکرده تنبیه نمایید.
4. کودکان ممکن است ساعت ها مشغول بازی کردن یا تماشای تلویزیون باشند و به توالت نروند، در نتیجه مثانه آن ها کاملا پر می شود و زمانی می رسد که کودک قادر نیست به توالت برود و ناگهان فریاد می کشد و نمی تواند از محلی که ایستاده است حرکت کند و خود را خیس می کند، بنابراین مادران باید در موقعی که کودک مدت زیادی ادرار نکرده و مشغول بازی است، به او یادآوری کنند که به توالت برود.

5. بعضی از مادران بیش از آنچه گفته شد از کودک خود انتظار دارند و بعضی دیگر توجهی نمی کنند، هر دو حالت در کنترل ادرار و مدفوع کودک اختلال به وجود می آورد.

6. مادرن باید توجه داشته باشند که کودکان در ۲/۵ سالگی در خلال روز در شلوار خود ادرار نمی کنند. سیسمونی در سه سالگی، تقریبا نیمی از کودکان در شب در رختخواب خود ادرار نمی کنند. در ۳/۵ سالگی، ۷۵ درصد آن ها در شب و روز لباس خود را تر نمی کنند و در ۵ سالگی، ۹۰ درصد کودکان در شب و روز لباس خود را تر نمی کنند، یعنی از هر ۱۰ کودک، یک نفر دچار شب ادراری می باشد.

7. اگر کودک شما قبلا ادرار خود را کنترل می کرده، ولی دوباره خود را تر می کند، به نظر می رسد مسئله ای مانند نگرانی، ترس، مشکلات خانوادگی یا مسائل مدرسه در میان باشد که باید به آن توجه کرد. از طرف دیگر بی اختیاری موقتی و از دست دادن کنترل ادرار نیز ممکن است در نتیجه ابتلای کودک به یک بیماری و حتی دندان درآوردن باشد که خود به خود از بین می رود.

8. برای نشاندن کودک روی توالت، باید لگن پلاستیکی اندازه او انتخاب نمایید، کودک نمی تواند از توالت های معمولی استفاده کند. سیسمونی قبل از نشاندن کودک روی توالت، شیاف یا تنقیه به کار نبرید. بعد از هر نوبت نشستن کودک روی توالت پلاستیکی، آن را بشویید و ضدعفونی نمایید.

9. اگر تصور می کنید که کودک در کنترل ادرار خود مشکلی دارد، باید با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است کودک دچار عفونت ادراری یا ناهنجاری دستگاه ادراری باشد.

 

شب ادراری:
بعضی از کودکان پس از این که ادرار و مدفوع خود را کنترل کردند، ممکن است در شب رختخواب خود را خیس کنند، یا این که در طول روز خود را کنترل کنند، ولی شب اداری داشته باشند. سیسمونی چنین حالاتی معمولا نتیجه فشارهای روانی است که به کودک تحمیل می شود، یا ممکن است ارثی و سرشتی باشد، یا کودک مبتلا به ناهنجاری های دستگاه ادراری و یا عفونت ادراری باشد.

آموزش کنترل مدفوع
کنترل مدفوع در کودکان معمولاً قبل از کنترل ادرار برقرار می گردد، ولی زمان کنترل مدفوع در همه کودکان یکسان نیست.

در شیرخواران:
شیرخوار بعد از خوردن شیر به راحتی مدفوع می کنند. بر عکس بعضی از کودکان مخصوصا پسرها تا دو سالگی قادر به کنترل مدفوع نیستند.

۱۵ تا ۱۸ ماهگی:
کودکان در این سن بعد از غذا خوردن به علت واکنش معده روده ای مدفوع می کنند، بنابراین مادر باید بعد از غذا دادن به کودک او را روی لگن پلاستیکی بنشاند. زمان نشاندن کودک روی لگن نباید بیش از چند دقیقه باشد تا کودک کم کم به آن عادت کند. اگر کودک خسته شد، باید او را بلند کنید و اگر مدفوع کرد، از او تعریف و تمجید نمایید.

۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی:
در این سن کودک به راحتی روی توالت پلاستیکی می نشیند، حتی عکس های کتاب را تماشا می کند.

۲/۵ تا ۵ سالگی:
کودک در این سن کاملا اسفنکتر مقعد خود را کنترل می کند و می تواند خود را نگه دارد و با فرصت کافی روی توالت بنشیند. سیسمونی در سن ۲/۵ تا ۵ سالگی، مادر باید لباس زیر کودک (لباس زیر و شلوار) را طوری تهیه و به او بپوشاند که او به راحتی بتواند آن ها را از پای خود درآورد یا به مادر بگوید که می خواهد مدفوع کند.

در مواردی نادر بعضی از کودکان در این سن شلوار خود را کثیف می کنند. اگر چنین اتفاقی افتاد کودک را سرزنش نکنید.

نکات مهم در مورد کنترل مدفوع در کودکان
بعضی از مادران تصور می کنند که کودک باید هر روز مدفوع کند، ولی این تصور صحیح نیست. بعضی از کودکان یک روز در میان مدفوع می کنند، ولی اگر یبوست نداشته باشند، مهم نیست. بعضی از مادران نیز ممکن است مدفوع کودک را نگاه کنند و اگر کم باشد او را سرزنش کنند. اینگونه واکنش ها سبب مشکل دفع در کودک خواهد شد.

بعضی از کودکان در سن ۱۲ ماهگی تا ۲/۵ سالگی در موقع دفع، با مدفوع خود بازی می کنند، زیرا آنان نسبت به آنچه از بدنشان دفع می شود، کنجکاو هستند. سیسمونی مادر نباید نسبت به این حس کنجکاوی کودک نگران باشد و او را کودکی کثیف تصور کند.

کودکان دوست دارند مورد توجه پدر و مادر و اطرافیان قرار گیرند. هیچ چیز برای کودک لذت بخش تر از این نیست که همه افراد در مورد نخوردن غذا یا دفع ادرار و مدفوع او صحبت کنند. اگر پدر و مادر و اطرافیان با کودک رفتار صحیح نداشته باشند، او روی توالت می نشیند، ولی مدفوع نمی کند و چند دقیقه بعد در شلوار خود یا در گوشه ای مدفوع می کند. مادر و پدر و اطرافیان کودک نباید نسبت به زمان کنترل دفع کودک حساس باشند و اجازه دهند کودک خود به تکامل عصبی لازم برسد. اگر کودک به راحتی روی لگن می نشیند، او را تشویق کنند.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۰۰
بیبی پرو
دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۵۹ ب.ظ

برنامه ریزی برای معاینه های پیش از زایمان

برنامه ریزی برای معاینه های پیش از زایمان
پس از اینکه مثبت بودن نتیجه آزمایش بارداری خود را جشن گرفتید، حالا دیگر به مسیر پیش رو فکر می کنید. سیسمونی همان معاینه های پیش از زایمان. این زمان طولانی بارداری تا تولد نوزاد به دوران پیش از تولد معروف است. اولین اقدام، ملاقات با پزشک عمومی است. اگر قبل از بارداری به نزد پزشک نرفته اید و اسیدفولیک نخورده اید، سریع بیرون بروید و چند بسته اسیدفولیک بخرید، حتی قبل از مراجعه به پزشک.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو : بررسی لیست سیسمونی نوزاد

چرا این روزها اسیدفولیک اهمیت بسیاری یافته است؟
اسید فولیک چیزی است که مادران شما در دوران بارداری اصلاً به آن فکر نکرده بودند. اما امروزه اسیدفولیک از نیازهای تغذیه ای بسیار مهم برای خانم های باردار است. این تغییر در ۱۹۹۱ ایجاد شد، یعنی زمانی که یک تحقیق و مطالعه معتبر پزشکی در انگلستان نشان داد که مصرف مناسب اسید فولیک در بدن مادران باردار (این ماده ی فولات هم نامیده می شود، که یک ماده ی مغذی در خانواده ویتامین ‌های ب است) موجب کاهش تولید نوزادانی با مشکلات مغزی و نخاعی می شود (که به آن نقایص کانال عصبی می گویند). سیسمونی کاهش ۸۰ درصدی در مواردی اتفاق افتاد که فرزندان قبلی آن مادران به این بیماری مبتلا شده بودند.

مطالعات بعدی نشان داد که مصرف کافی اسید فولیک در بین مادران باردار که هرگز فرزندانی با مشکلات و نواقص نخاعی نداشتند، هم خطر ابتلا به بیماری بیرون زدگی نخاع و مشکل مغزی دیگری به نام آنانسفالی (نقص مغز و جمجمه) یا همان فقدان مادرزادی سقف جمجمه را حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش داده است.
امروزه به تمام خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود حداقل از ۳۰ روز قبل از بارداری، روزانه ۰٫۴ میلی‌گرم (۴۰۰ میکروگرم) اسید فولیک مصرف کنند. اگر بیماری بیرون زدگی نخاع، آنانسفالی یا بیماری های دیگری از این دست در خانواده‌تان بود و به ویژه اگر خود شما نوزادی با چنین مشکلاتی به دنیا آورده اید باید مصرف اسید فولیک را خیلی زودتر شروع کنید و میزان آن را به ۴ تا ۵ میلی گرم در روز یعنی حدوداً ده برابر مصرف معمول افزایش دهید.

 

آژانس استانداردهای غذایی با توجه به فواید اسید فولیک، میزان آن را در رژیم های غذایی افزایش داده است. غذاهای غنی از اسید فولیک، مثل غلات صبحانه و غذا های دیگری از این دست زیاد تولید می‌شود و معمولاً در برخی کشورها علامت می‌زنند که حاوی اسید فولیک اند. سیسمونی علامت آن یک حرف F بزرگ داخل یک دایره آبی است. برخی غذاها مثل سبزیجات برگ سبز، سیب زمینی، تخم مرغ، عصاره مخمر ها و برخی میوه‌های مشخص، مقادیر طبیعی و فراوان اسید فولیک دارند. بنابراین مطمئن شوید در اولین سه ماهه حیاتی بارداری (۱۳ هفته ابتدایی) مقدار کافی اسید فولیک مصرف می کنید، حداقل روزی ۰٫۴ میلی گرم.

بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود. برخی از معاینات در هر دوره سه ماهه ثابت اند. برای مثال گرفتن فشار خون، آزمایش ادرار و بررسی ضربان قلب نوزادسیسمونی جدول زیر نگاهی کلی به برنامه قرارهای ملاقات با پزشک در پیش از زایمان می اندازد.

 

برنامه قرارهای ملاقات با پزشک در طول دوران بارداری

مرحله بارداری  زمان ملاقات با پزشک 
از ابتدا تا ۲۸ هفتگی هر چهار هفته یک بار
۲۸ تا ۳۶ هفتگی هر دو هفته یک بار
۳۶ هفتگی تا زمان زایمان هر هفته یا دو هفته یک بار 


گروهی از کارشناسان مؤسسه ی ملی تعالی بالینی (NICE)، انواع معالجات پزشکی را بررسی و برای تعداد ملاقات های لازم با پزشک در طول دوره بارداری دستورالعمل‌های را صادر کرده اند. این مؤسسه برای تعدادی از خانم ‌های باردار، به خصوص آنهایی که قبلاً نوزادی سالم به دنیا آورده و هیچ مشکلی نداشته اند، فقط ۷ جلسه معاینه در طول دوران بارداری را توصیه کرده است. سیسمونی بنابراین اگر پزشک لازم نمی بیند که شما را بر اساس جدول بالا ملاقات و معاینه کند، بدان معناست که شرایط بارداری و سلامت شما خوب است! اگر در طول بارداری مشکلی پیش بیاید یا بارداری پرخطر شناخته شود، در این صورت پزشک توصیه می کند که دفعات بیشتری برای معاینه نزد وی بروید.

 

این برنامه زمانی قرارهای ملاقات با پزشک وحی منزل نیست. می‌توانید این قرارها را در مواقعی که برنامه ی مسافرتی چیده اید یا کار دیگری دارید، لغو کنید و از پزشک خود بخواهید وقت دیگری به شما بدهد. سیسمونی اگر بارداری شما عادی و بدون مشکل باشد، تغییر زمان های قرار ملاقات با دکتر مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند، گرچه برخی از آزمایش های دوران بارداری باید در زمان خواص خود در طول این مدت انجام شوند. بنابراین مطمئن شوید که لغو قرارتان تداخلی با زمان آزمایشات ندارد و روی هیچ یک از آن ها تأثیر نمی‌گذارد.

معاینات و تعداد ویزیت های دوران بارداری
معاینات و تعداد ویزیت های دوران بارداری هر خانمی با توجه به نیازهای عمومی و روش کار پزشک متفاوت است. مثلاً برخی خانم ها به انجام برخی آزمایش ها یا معاینات خاص بدنی نیاز دارند. گرچه مراحلی که در زیر آورده شده، استاندارد بوده و برای تمامی خانم های باردار لازم است:

پزشک یا ماما باید فشار خون شما را چک کند.
ممکن است لازم باشد یا نباشد که وزن تان اندازه گیری شود. خانم های باردار و پزشکان شان اهمیت بسیاری به افزایش وزن در طول دوران بارداری می دهند. سیسمونی این روزها افزایش وزن نشانگر پیشرفت خوب بارداری نیست، بلکه برخی معاینات افزایش وزن را برای بیشتر خانم ها غیر ضروری می دانند. به علاوه انحراف و فاصله گرفتن از الگوی افزایش وزن مورد انتظار در طول دوران بارداری، می‌تواند نگرانی های بی موردی را بابت چاقی برای برخی خانم ها که هیچ مسئله ای برای نگرانی ندارند ایجاد کند. بنابراین اگر در هر ویزیت وزن شما چک نشد، تعجب نکنید.
باید آزمایش ادرار بدهید (معمولاً این کار برای تمام خانم های باردار راحت است). سیسمونی پزشک به منظور کشف احتمالی پروتئین یا گلوکز در ادرار که از نشانه های بیماری دیابت بارداری یا تشنج بارداری هستند، درخواست آزمایش ادرار می دهد. البته در این آزمایش می توان وجود عفونت ادراری را نیز تشخیص داد.
گاهی پس از ۱۴ تا ۱۶ هفتگی، ماما یا پزشک ارتفاع رحم شما را اندازه گیری می کند. در این مرحله ماما یا پزشک متخصص با استفاده از یک متر یا با دستان خود از روی شکم، رحم را اندازه می‌گیرد تا بدین ترتیب متوجه شود که نوزاد چقدر رشد کرده یا میزان مایع آمنیوتیک شما کافی است یا خیر. سیسمونی ماما یا پزشک ی اندازه گیری ارتفاع رحم، فاصله ی بین رأس استخوان شرمگاهی تا رأس رحم (قاعده رحم) را اندازه می‌گیرد. در ۲۴ هفتگی، ارتفاع رحم به سطح ناف می‌رسد. پس از ۲۴ هفته ارتفاع رحم هر هفته یک سانتی متر افزایش می یابد.

 

اندازه گیری ارتفاع رحم شاید برای زنانی که فیبروم بزرگ دارند یا قرار است دو یا چند قلو به دنیا آورند، مفید نباشد (در هر دو مورد اندازه رحم بسیار بزرگتر از حد نرمال است) یا در زنان خیلی چاق این اندازه گیری فایده ای ندارد. (چرا که لمس و حس رأس می‌تواند سخت باشد).

ماما یا پزشک به صدای ضربان قلب جنین گوش می‌دهد و تعداد ضربان را می شمرد. به طور طبیعی دفعه ی ضربان قلب بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ در دقیقه است. بیشتر مطب ها از دستگاه شنود ضربان الکتریکی (جعبه ای کوچک که میکروفونی به آن متصل است) برای شنیدن صدای قلب جنین استفاده می‌کنند. سیسمونی با این روش، قلب جنین مثل صدای یورتمه رفتن اسبی در داخل رحم به نظر می‌رسد. (خواهر و برادرهای بزرگتر نوزاد داخل شکم، صدای قلب جنین را همانند صدای یک قطار تصور می‌کنند). مادر یکی از کودکان می‌گوید که او صدای قلب جنین را به صدای موتور تانک تشبیه کرده بود! گاهی اوقات، می توانید صدای قلب جنین را با استفاده از همین روش در ۸ یا ۹ هفتگی بشنوید، اما متعجب نشوید اگر پزشکتان در ۱۲ تا ۱۴ هفتگی هنوز این ضربان را قابل تشخیص نداند. راه سوم بررسی ضربان قلب از طریق سونوگرافی است که معمولاً در هفته ی ششم مشخص می شود.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو : بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۸ ، ۱۲:۵۹
بیبی پرو
شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹ ق.ظ

مهارت خواباندن نوزاد در سال اول تولد

خواباندن سالم نوزاد و شیرخوار در سال اول تولد
خواباندن نوزاد در سال اول تولد

مجمع علمی کودکان و مجامع دیگر علمی برای خواب مناسب نوزاد و شیرخوار در سال اول تولد، توصیه های زیر را نموده اند:

نوزاد و شیرخوار را در سال اول تولد در گهواره یا تخت جداگانه در اتاق خودتان بخوابانید. محل خواباندن او طوری باشد که مادر به آسانی بتواند به کودک دسترسی داشته باشد و به او شیر دهد و کودک را نظارت نماید. سیسمونی کودک را روی تخت خواب پدر و مادر نخوابانید، زیرا خستگی و خواب آلودگی پدر و مادر ممکن است سبب شود آن ها روی کودک به بغلتند و موجب آزار کودک شوند.
هنگام خواب، چه خواب کوتاه در روز یا خواب طولانی در شب، کودک را بر پشت بخوابانید. خواباندن کودک به یک طرف از پهلو، ممکن است موجب شود که کودک بغلتد و به شکم بخوابد و موجب آزار کودک و حتی خفگی او گردد.
اگر او را به طور موقت روی شکم می خوابانید، گهواره یا تخت کودک و تشک او باید سفت باشد و ملحفه آن باید به تشک چسبیده باشد. سیسمونی روی تخت یا گهواره کودک وسایلی مانند اسباب بازی، پتوی اضافی، بالش و … نباشد، زیرا این وسایل ممکن است موجب آزار کودک گردد.
خواباندن کودک روی شکم:
مادر یا افرادی که از کودک پرستاری می کنند، می توانند کودک را در حالی که بیدار است، روی تخت یا روی زمین، به روی شکم بخوابانند تا عضلات گردن و پشت او با حرکت دادن، قوی تر گردد و پشت سرش صاف نشود، ولی برای خوابیدن کوتاه یا بلند مدت، او را روی شکم نخوابانید.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

 

درجه حرارت اتاق:
اتاق کودک نباید زیاد گرم باشد، هم چنین نباید به کودک زیاد لباس گرم بپوشانید، زیرا موجب عرق کردن و ناراحتی و بی خوابی کودک می شود.

سیگار کشیدن:
در اتاقی که کودک خوابانده می شود، نباید سیگار کشیده شود، زیرا کشیدن سیگار و حتی بوی آن موجب آزار و مشکلات تنفسی کودک گردد.

دادن پستانک هنگام خواب:
به کودک در سال اول تولد می توانید هنگام خواب، پس از خوردن شیر مادر پستانک بدهید، زیرا از مرگ ناگهانی کودک پیشگیری می کند و هم چنین موجب آرامش او می شود. سیسمونی بنابراین مادر می تواند بعد از ۳ تا ۴ هفته که شیرمادر برقرار شود، به کودک بستانک بدهد و اگر هنگام خواب پستانک از دهان بیرون افتاد، نباید پستانک را مجددا در دهان کودک بگذارد.

کودک را قبل از خواب سیر کنید:
اگر به کودک هر سه ساعت شیر می داده اید، از ساعت ۵ بعد از ظهر هر دو ساعت شیر دهید تا معده او پر باشد و بهتر بخوابد.

تکان دادن کودک:
اگر دور بدن کودک را بپیچید ولی باز خواب نمی رود، او را داخل پارچه ای قرار دهید و دو طرف آن را گرفته، حرکت دهید. (ننی موقتی) یا در صندلی حرکت کن بنشینید و او را حرکت دهید. این کار موجب عادت کودک می شود ولی می توانید به تدریج آن را کم و قطع کنید.

باد گلو کردن در شب:
اگر کودک در شب شیر می خورد و می خوابد نیازی نیست که او را بیدار کنید تا هوای معده خود را خارج کند، زیرا ممکن است هوایی در معده او نباشد.

 

ماساژ دادن کودک قبل از خواب:
مطالعات نشان داده است، حمام کردن و ۱۵ دقیقه ماساژ دادن کودک با روغن مخصوص کودکان، به خواب رفتن او بسیار کمک کننده است.

وجود صدا و اثرات آن:
نوزاد در رحم مادر با صدای قلب او عادت کرده است و بهتر می خوابد. لالایی مادر موجب می شود که کودک در آرامش به خواب برود.

پیچیدن و خواباندن کودک
پیچیدن نوزاد در به خواب رفتن او کمک می کند، زیرا نوزاد احساس آرامش و امنیت می کند مانند زمانی که در رحم مادر بوده است. سیسمونی بعضی از کودکان پیچیدن را دوست ندارند، زیرا بدنشان زیاد گرم می شود، بنابراین باید بعد از به خواب رفتن نوزاد، پتو یا ملحفه او را شل و آزاد کنید.

روش صحیح پیچیدن کودک
پتوی کوچک یا ملحفه نخی را زیر پای کودک پهن کنید و کودک را روی لبه تا شده آن قرار دهید.
لبه راست پتو یا ملحفه را تا کنید و دست چپ او را بپوشانید. نوزاد می خواهد وضعی که در رحم مادر داشته است حفظ کند.
گوشه پایین پتو یا ملحفه را بالاتر از قفسه صدری او ببرید و محکم تا کنید.
گوشه چپ پتو یا ملحفه را روی آن تا کنید و لبه آن را زیر بدن نوزاد ببرید.
نوزاد و شیرخوار را نباید محکم پیچید، زیرا محکم پیچیدن مخصوصا اگر با پارچه و یا ملحفه ضخیم باشد سبب می شود که کودک عرق کند و بدن و موهای سر او خیس شود و مانع خواب او گردد.

امروزه لباس هایی به عنوان پیچیدن برای نوزاد و کودکان تهیه شده است که مادر می تواند آن ها را تهیه کند و یا طبق تمایل خود بدوزد و در هنگام خواب به تن کودک نماید.

 

مزایای پیچیدن کودک:
هنگامی که مادر کودک را می پیچد، کودک احساس می کند که گویی در رحم مادر خود می باشد و احساس امنیت و آرامش می کند.
پیچیدن موجب می شود که کودک دچار تشویش و اضطراب نگردد.
پیچیدن موجب می شود که نوزاد و کودک دچار از جا پریدن نگردد.
کودک دیگر قادر نخواهد بود که به چشم های خود دست بزند که این کار موجب عفونت چشم می گردد.
پیچیدن مانند این است که مادر کودک را نوازش می کند و او دوباره به خواب می رود.
پیچیدن کمک می کند که کودک دچار دردهای قولنجی شکم نگردد.
پیچیدن در حالی که دست های کودک روی قفسه سینه و قلب می باشد، سبب می شود که اگر کودک بیدار شد، دوباره به خواب برود.
پیچیدن سبب می شود که پدر و مادر بیشتر و بهتر بخوابند.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۳۹
بیبی پرو